To, że nasze dane są dokładnie analizowane, wszyscy dobrze wiemy, ale jak są wykorzystywane? Specjaliści sądzą, że w ciągu zaledwie następnych 10 lat, sztuczna inteligencja będzie wiedziała lepiej, co, kiedy i jak nam prezentować, by ułatwić codzienne czynności. Nośnkiem tych zmian będzie Digital Signage. Wielki Brat patrzy i wita w przyszłości, która już teraz jest wdrażana.
Spersonalizowane doświadczenia i komunikacja
Już wkrótce po wejściu do sklepu lub innej placówki, złodziej zobaczy na ekranie okrzyk „Wyjdź!”, a uczciwy klient zostanie powitany po imieniu. Następnie system zaoferuje mu produkty, których potrzebuje. Jeśli pomyśli o żelu pod prysznic, na wyświetlaczu pojawi się najlepszy. Jeśli kupi nachos, pojawi się przed nim reklama guacamole. W restauracji otrzyma specjalne menu zgodne z jego dietą i stanem zdrowia. W taksówce dostanie ofertę miejsc do odwiedzenia w miejscu docelowym po przyjeździe. W biurze system będzie jego osobistym asystentem, który udzieli wskazówek i porad w zależności od sytuacji. Oprogramowanie samo podejmie decyzję, co i kiedy wyświetlić, a komunikacja z klientami będzie odbywać się za pośrednictwem ekranu, z wyłączeniem jakichkolwiek relacji międzyludzkich.
A wszystkie te informacje zostaną dostarczone, jak tylko klient wejdzie do placówki, gdyż dane będą przetwarzane w ciągu kilku sekund! Wiek, preferencje, smak, styl życia, stanowisko i wiele innych czynników, które odzwierciedlają osobowość.
Czym jest Digital Signage?
Digital Signage to narzędzie pomagające w komunikacji z klientem i silnie wpływające na jego reakcję. Umiejętnie wykorzystany wpływa na proces sprzedaży i może przynieść ogromne zyski, dlatego warto zrozumieć, jak działa, aby osiągnąć maksymalną wydajność.
Dziś systemy Digital Signage wchodzą w kolejną fazę rewolucji technologicznej. Stają się kolejnym elementem świata marketingu cyfrowego. Ludziom wydaje się, że ekrany, przedstawiające produkty, promocje oraz oferty, które spotykają w galeriach handlowych lub restauracjach, to po prostu telewizory. W rzeczywistości są to profesjonalne ekrany, które do telewizorów są jedynie podobne z wyglądu. Monitory zaprojektowane są do ciągłej i długotrwałej pracy i są tylko jednym z wielu elementów systemu, który sprawia, że odpowiednia treść pojawia się w odpowiednim czasie na odpowiednim monitorze.
Jak działa Digital Signage?
Sam ekran wykonuje się w kilku technologiach i w zróżnicowanych rozmiarach, jednak każdy z nich wyświetla treść, która jest zaplanowana i publikowana w centralnym systemie zarządzania treścią. System analizy i raportu, podaje informacje o tym jaka treść, w jakiej ilości została zaprezentowana, oraz zlicza wszelkie interakcje. Takie dane są bardzo przydatne analizując skuteczność kampanii lub rozliczając jej koszty.
Oprogramowanie pozwala zaplanować czas, kolejność i liczbę powtórzeń treści, oraz kontrolować wszystko z jednego miejsca. Nowoczesne systemy umożliwiają dostarczanie treści, biorąc pod uwagę położenie monitorów lub zachowanie odbiorcy. Dzięki integracji z systemami pomiaru można dopasować treść do płci osoby, która spogląda na monitor. Rozwiązania Digital Signage można powiązać również z systemem magazynowym sklepu i automatycznie pokazywać na ekranach produkty, na które jest promocja, lub czerpać informacje z systemów pogody, oraz pod tym kątem dopasować oferty. Podczas deszczu system może zaproponować ciepłe napoje, a w gorący dzień mrożoną kawę. System może brać pod uwagę kalendarz i uwzględniać święta oraz wydarzenia odbywające się w danym dniu w okolicy.
Wiele punktów handlowych cierpi na niedobór pracowników. Dzięki Digital Signage ten obszar również można zautomatyzować. W sklepie można zainstalować tablety, za pomocą których klient wezwie ekspedienta. Personel, wyposażony w smartwatch zintegrowany z tabletem, otrzyma powiadomienie z informacją, gdzie potrzebna jest pomoc. Dotykowe ekrany mogą również pełnić rolę integracji sklepu fizycznego ze sklepem online. W razie braku towaru na półce klient może zamówić sobie produkt z dostawą do domu. Taka strategia jest coraz popularniejsza, bowiem potrzeby konsumentów ewoluują, nie chcą oni tracić czasu na stanie w kolejce.

Zastosowanie Digital Signage w handlu
Systemy Digital Signage mogą być stosowane w punktach sprzedaży detalicznej, gdzie pomogą budować świadomość marki i produktu, oraz kierować ruchem placówki, dzięki umieszczeniu monitorów w witrynach lub w ciągach komunikacyjnych. Systemy Digital Signage, w postaci monitorów napółkowych, mogą pomóc w prezentacji informacji o produkcie, a elektroniczne cenówki – w prezentacji cen.
Systemy są również bardzo skutecznymi narzędziami promocji i wsparcia sprzedaży. Na podstawie badań Digital Place-Based Media ROI Analysis wynika, że monitory Digital Signage podnoszą sprzedaż promowanych produktów średnio o 32%. Elektroniczny plakat jest 5-krotnie skuteczniejszy w przyciąganiu uwagi klientów niż plakat papierowy i 10 razy lepiej zapamiętywany. Ponadto 20% klientów przyznaje, że dokonali zakupu produktu prezentowanego na elektronicznym plakacie, mimo, że wcześniej tego nie planowali.
Zastosowanie Digital Signage innych miejscach
W hotelach systemy Digital Signage, mogą pełnić przede wszystkim funkcję informacyjną. Informując o promocjach, interesujących wydarzeniach w pobliżu i wyświetlając agendę konferencji. Operatorzy takich systemów mogą również odpłatnie udostępniać tę przestrzeń partnerom zewnętrznym, oferując reklamę oraz promocję.
W zakładach usługowych, takich jak salon fryzjerski, salon kosmetyczny czy gabinet lekarski, klienci przebywają zazwyczaj przez dłuższy czas, dlatego oprócz promowania produktów, usług i wyświetlania informacji o promocjach, monitory mogą prezentować też treści edukacyjne lub rozrywkowe. A w miejscach pracy czy nauki, systemy mogą być wykorzystane do transmisji ważnych wydarzeń, reklam oraz jako tablica ogłoszeniowa. A jak Digital Signage sprawdzi się w Twoim biznesie?