selfmakerselfmakerselfmakerselfmaker
  • Strona główna
    • O nas
  • Rozwiązania
    • Sprzedaż
      • Fakturomat
      • Kasa samoobsługowa
      • Zamówieniomat
    • Restauracje
    • Recepcje
      • Asystent recepcji
      • Ekran reklamowy
    • Multimedia
      • Badacz satysfakcji Klientów
      • Ekran reklamowy
      • Kiosk informacyjny
    • Systemy mocowań
    • Rozwiązania przemysłowe
    • Selfclean
    • Selflocker
    • Kasa SelFormers
  • Serwis
  • Rozwiązania COVID-19
  • Blog
  • Kontakt
  • plpolski
    • enangielski

„Warto być rozpędzoną motorówką na wzburzonym oceanie” – zapraszamy do drugiego wywiadu z cyklu #selfevolution powered by Selfmaker

14 marca, 2020

Gdy reszta biznesowego świata odgradza się murem gdy słyszy o kryptowalutach i tokenizacji, on wie, że dzięki tej mieszance zmieni oblicze współczesnego inwestowania. O erze #selfevolution, zmianach na rynku i o tym dlaczego automatyzacja to proces wielopoziomowy, pytamy Marka Wieteskę – CEO Selfmaker, jednej z najbardziej dynamicznie rozwijającej się firmy technologicznej.

 

AG: Byliśmy na ten materiał umówieni już dwa tygodnie temu. Z dzisiejszej perspektywy znacząco zmienił się charakter tej rozmowy.

MW: Tak, to prawda, sytuacja jest dynamiczna na rynku, ale kto pyta nie błądzi, nawet w tak wyjątkowej sytuacji.

 

W ostatnich dniach wszystkie polskie media obiegło zdjęcie Dworca Centralnego w Warszawie. Opustoszałe miejsce, gdzie dwoje ludzi w kombinezonach dezynfekuje całą powierzchnię. W tle zamknięte kasy i podświetlony, działający biletomat. To zdjęcie prowokuje do myślenia.

Z pewnością to zdjęcie w Selfmaker przejdzie do historii. Obrazuje też problem, z którym wiele branż boryka się od miesięcy – problem, który teraz nabrał nowego wymiaru, nawet w obliczu tak ogromnego kryzysu. Mowa oczywiście o zastępowaniu pracy ludzi przez maszyny. Często spotykam się z argumentami, że roboty zabiorą nam pracę jednak będąc w branży i widząc od środka z czym zmagają się przedsiębiorcy to jest konieczność bo na każdym szczeblu brakuje ludzi. Zamiana kompetencji ludzkich na maszyny jest po to, by móc usprawnić łańcuch dostaw produktów i usług, właśnie dla ludzi.

 

Co w tym przypadku z licznymi obawami, że maszyny zabiorą nam prace?

To plotka powielana przez wiele osób jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Z doświadczenia naszych klientów, którzy wdrożyli urządzenia samoobsługowe wynika, że dzięki temu nie tylko usprawnili proces obsługi czy sprzedaży o ponad 65%, ale także zaoszczędzili na tym. Dzięki temu większą pulę środków mogli przekazać na podnoszenie kwalifikacji pracowników i migracje ich do zadań bardziej złożonych. Technologia nie jest przeciwko człowiekowi, trzeba jedynie mądrze z niej korzystać.

 

Jak to się ma do nowej rzeczywistości, w której w ostatnich dniach przyszło nam żyć?

Historia świata, historia każdego z nas będzie podzielona na tę przed COVID-19 i po. To, co się wydarzy w najbliższych tygodniach dla każdego jest niewiadomą, która powoduje strach, jednak szacunkowe straty i przebieg wydarzeń jesteśmy w stanie już teraz przewidzieć na podstawie innych krajów. Dlatego w Selfmaker od razu zaczęliśmy działania prewencyjne. Zawsze dbaliśmy o jakość naszych urządzeń, ale teraz dodatkowo postanowiliśmy wesprzeć naszych Partnerów w środek dezynfekujący SelfNanoSilver. W ciągu zaledwie kilku dni, część naszego zakładu przekształciliśmy w pakownię tych środków, by jeszcze bardziej zapewnić bezpieczeństwo dla naszych Partnerów i ich klientów. Płyny dezynfekujące ustawione przy kioskach są standardem na przykład w Indonezji czy Japonii, gdzie samoobsługa cieszy się ogromną popularnością.

 

Ostatnio wiele na rynku mówi się o „Supply-chain challenges” (z ang. problemem z łańcuchem dostaw).

Nic dziwnego. Dla wielu firm na całym świecie najważniejszym czynnikiem od pierwszych dziesięciu tygodni od wybuchu COVID-19 był wpływ na łańcuchy dostaw, które rozpoczynają się w Chinach lub przechodzą przez nie. W wyniku zamykania fabryk w Chinach w pierwszym kwartale odczuwano wiele zakłóceń w tym obszarze, choć wszystkie skutki są oczywiście nadal mało wymierne. Obecna sytuacja pokazuje nam jak wiele wyzwań stoi przed biznesem. Wiekszość firm koncentruje się na tymczasowych środkach stabilizacyjnych, ale dla sporej części z nich, COVID-19 oznacza przyspieszenie we wprowadzaniu strategicznych, długoterminowych zmian w łańcuchach dostaw – zmian, które często były już rozważane, ale z jakiś powodów nie zostały wdrożone. Jednak to nie takie proste w realizacji, tak z dnia na dzień.

 

Jak sytuacja wygląda w Selfmaker?

Stabilnie. Ponad pięć lat temu jak rozpoczynaliśmy prowadzić naszą firmę, niejednokrotnie słyszałem, że warto sprowadzać gotowe kioski z zagranicy, że więcej zarobię, że w takim modelu daleko nie pociągniemy. Byłem uparty, postawiłem na rodzimą produkcję. Jestem z Łodzi w końcu! A tu od dziesiątek lat ceni się rzemiosło, porządną, polską manufakturę. Posiadając firmę w centrum Europy, z zaangażowanymi ludźmi wiedziałam, że damy radę. I tak od tych pięciu lat zaufało nam ponad 30 dużych, korporacyjnych klientów. Projektujemy, budujemy i serwisujemy kioski w Polsce, ale dostarczamy je do klientów w całej Europie. I tylko w ok. 5% jesteśmy zależni od łańcucha dostaw, który teraz dotyka całą branżę. W obliczu tak wielkiej tragedii w wymiarze życia i zdrowia, której jesteśmy świadkami nie wypada mi tego mówić, ale po raz pierwszy mam pewność, że intuicja mnie nie zawiodła przy wyborze kierunku i charakteru naszego rozwoju. Jesteśmy szybką motorówką na wzburzonym oceanie, a to bardzo ważne by być biznesowo elastycznym w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

 

Trzeba było także niezwykłego uporu i odwagi by finansować rozwój firmy poprzez tokenizację części spółki Selfmaker. Skąd taki wybór?

Przez blisko dwa lata szukałem rozwiązań na rynku, które pozwolą nam się rozwijać, jednocześnie pozostawiając wolność decyzyjną na każdym szczeblu. Analizowałem wiele scenariuszy, mocno też przyglądając się temu, co dzieje się na rynku kryptowalut. Wtedy też poznałem Tomka Sychowskiego, niezależnego inwestora w tej branży. Przeprowadziliśmy setki godzin rozmów, analizowaliśmy zagrożenia i potencjalne zyski. Oboje uznaliśmy, że aby móc wykorzystać bezpieczne instrumenty finansowe, jednocześnie nie oddając pakietu kontrolnego w firmie, musimy wyjść do ludzi. Tak zrodził się pomysł na Selfmaker Smart Solutions – projekt finansowany przez społeczność indywidualnych inwestorów, którzy razem z nami współtworzą rynek automatyzacji.

 

Pierwsze sukcesy?

Już za nami! Dzięki społeczności zakupiliśmy halę produkcyjną, gdzie trwają już prace budowlane byśmy mogli wraz z końcem trzeciego kwartału tego roku się tam przenieść. W obecnej sytuacji ten szybki rozwój nabiera dodatkowego znaczenia ponieważ z silnym i niezależnym wsparciem finansowym, a do tego z własną produkcją wiem, że jesteśmy w stanie być jedną z wiodących firm dostarczającą nowoczesne rozwiązania technologiczne, nawet w obliczu światowego kryzysu. Ponieważ po każdym kryzysie przychodzi nowy porządek i nie mamy zamiaru zmarnować tej szansy. Poza tym społeczność wzmocniła wizerunek marki, niosąc idee #selfevolution w świat, za co jestem bardzo wdzięczny. Bo to nie tylko urządzenia samoobsługowe, ale także mocne przekonanie w to, że wolność wyboru, technologia i siła drzemiąca w ludziach o tych samych przekonaniach jest w stanie pokonać wiele przeszkód.

 

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Ja również dziękuję. Pozostańmy spokojni, nie wychodźmy z domu, zadbajmy o bliskich. A po tym wszystkim, idźmy za słowami Winstona Churchill’a, który mówił, że nie wolno nam zmarnować dobrego kryzysu.

 

Rozmawiała: Agnieszka Gonczar


 

BIO: Marek Wieteska, przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w branży FMCG, od ponad pięciu lat prezes Selfmaker, dynamicznie rozwijającej się spółki technologicznej zajmującej się szeroko pojętą automatyzacją procesów obsługi i sprzedaży. Orędownik nowych technologii, aktywny mówca i propagator idei digitalizacji oraz poprawy jakości doświadczeń klientów w szeroko pojętej branży retail. Miłośnik dobrego jedzenia i boksu. Współtwórca projektu Selfboxa, pierwszego na rynku w pełni modułowego kiosku samoobsługowego, który zdobył prestiżową nagrodę „Innowacje Handlu 2019” w dziedzinie nowoczesnych technologii dla branży retail.

Share

Kategorie

  • Business case (23)
  • Festiwale (2)
  • Media (6)
  • Partnerstwo (28)
  • Targi (5)
  • Wywiady #selfevolution (4)

Adres

Selfmaker Technology Spółka z o.o.
ul. Wersalska 54
91-212 Łódź

KRS: 0000743663
NIP: 9471997983

Kontakt

office@selfmaker.pl

+48 423 070 906

  • Brak dostępnych tłumaczeń dla tej strony

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą obsługę na naszej stronie. Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na pliki cookie. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

SelfMaker
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.